Katrinas Urtehage

FAQ

Ofte stilte spørsmål

Produktinfo og mer

Denne siden er under konstant utvikling.


Du kan gjerne hjelpe meg ved å stille dine egne spørsmål!

Ta kontakt her.


  • Hvordan bruker jeg håroljen?


Håroljen er kun for utvortes bruk. Denne kan smøres direkte i hår og hodebunn, spesielt i tørre og kløende områder eller på hårtuppene. 


Ikke smør for tykt eller for ofte, kun ved behov eller som rutine 2-4 ganger i uken. Håroljen absorberes lettere av varm hud / hår, for eksempel rett etter dusj eller badstue.


Håroljen blir mer effektiv ved langvarig bruk, enn ved å bruke mye på en gang. Den absorberes også lettere når en bruker små mengder av gangen, og er da mer effektiv.


Jeg bruker oljer som skal absorberes kjapt av huden og håret, sånn at du ikke skal bli "oljete" i hodebunnen eller håret. Dersom du opplever å bli "oljete" etter bruk, kan du ha helt på litt for mye av oljen. Prøv å bruke litt mindre neste gang, eller å spre det ut bedre.




  • Hvordan bruker jeg salven/kremen?


Salvene og hudkremene mine er kun for utvortes bruk. Smør deg ved behov eller som daglig rutine, men ikke for tykt. Gni salven inn i huden ordentlig sånn at det ikke blir et lag over huden.


Din hud trenger å puste, og dersom det ligger et tykt lag med fett over huden kan også smuss og bakterier lettere feste seg i huden og gi kviser og annet ubehag. Derfor anbefaler jeg å smøre seg godt inn, og ikke å la produktet ligge som en hinne oppå huden.


Jeg bruker gjerne oljer som skal absorberes kjapt av din hud, så det skal ikke ta lang tid å gni dem ordentlig inn.



  • Hvordan bruker jeg urteolje?


Urteoljene er kun for utvortes bruk, dersom ikke annet er spesifisert. Bruk akkurat som salvene og hudkremene.


  • Hvordan oppbevarer jeg urteoljen?


Urteoljene bør helst oppbevares tørrt og kjølig (optimalt rundt 5-25 grader) men vil ikke ta skade dersom de fryser. Ved langvarig oppbevaring i høy temperatur kan kvaliteten påvirkes negativt.




  • Hvordan oppbevarer jeg salven?


Salvene og hudkremene mine bør helst oppbevares tørrt og kjølig (optimalt rundt 5-25 grader) men vil ikke ta skade dersom de fryser eller smelter. Ved langvarig oppbevaring i høy temperatur kan kvaliteten påvirkes negativt.



  • Hvordan bruker jeg hard sjampo?


Hard sjampo eller shampoo bar er et godt og bærekraftig alternativ til "vanlig" sjampo. 


Skyll håret med vann før du lødrer opp sjampoen i hendene, og så sprer sjampoen i håret og hodebunnen. Deretter vasker og skyller du håret som vanlig. Sjampoen kan brukes 2 - 4 ganger i uken.


Dersom du opplever at håret føles tørrere enn normalt etter bruk, så anbefaler jeg å også bruke en hårolje eller hårbalsam etter dusjen. Du kan også bruke mindre mengde sjampo neste gang, eller vaske håret sjeldnere.


  • Hvordan bruker jeg såpene?


Mine såper brukes på normal måte som handsåpe eller dusjsåpe. Såpene inneholder svært milde og naturlige oljer og ingredienser, og er skånsomme for huden selv ved langvarig og ofte bruk.


Jeg anbefaler også å bruke en såpepose for å forlenge holdbarheten og gjøre produktet "drøyere". Når du bruker en såpepose samles alle bitene av såpen opp, istedet for å skylles bort i avløpet. Dette gjør at du får brukt mer av såpen over lenger tid. Dessuten er mange såpeposer naturlig eksfolierende.

Salve og krem



  • Kremen/salven ser svært hard ut, nesten som stearin?


Siden jeg bruker oljer som er faste i romtemperatur, og bivoks, så kan kremen se veldig fast ut før du får prøvd eller brukt den.


Men så snart den kommer i kontakt med den varme huden vil den fort smelte og bli myk, akkurat som smør!




  • Kremen/salven ser vassen ut, helt løs i krukka?


Sjekk at du ikke oppbevarer salven for varmt, oljene skal være faste i romtemperatur. Hvis du nettopp har fått den i posten, kan den ha blitt transportert i en varm postbil eller vært i en varm postboks og smeltet. Dette er ikke farlig, de tåler å smelte litt innimellom.


For å få hardere konsistens på kremen / salven, kan du oppbevare den et par dager i kjøleskap.


Hvis ikke dette hjelper, så kan det hende at akkurat din krem har lyktes å få feil blandingsforhold da den ble laget, og det ble litt for lite voks og for mye olje i akkurat din krem. Det betyr ikke at den er dårlig, bare at den vil være litt løsere enn vanlig.


Dette er noe som kan skje ibland, jeg lager tross alt alle produktene mine for hånd og da blir det sjeldent helt perfekt alle ganger.




Konsistensen på produktene mine vil altså ha naturlige variasjoner grunnet temperatur. Oppbevar salvene tørrt og svalt, mellom ca 5 og 25 grader celsius.

  • Jeg tror jeg har fått feil størrelse?


Kremene og salvene kommer i to størrelser, 30 ml og 60 ml. Det er vesentlig forskjell i størrelse på disse to, så hvis du har fått feil må du gjerne ta kontakt så ordner vi opp i det. 


Hvis du derimot merker en bitteliten størrelsesforskjell i krukkene du har fått, så kan det være på grunn av typen krukke. Sjekk om den ene er i glass og den andre er i plastikk.


Der har du svaret: glasskrukkene er litt høyere enn plastikkrukkene, på grunn av at glass er tykkere enn plastikk, men inneholdet er likevel det samme. Glasskrukkene kommer også i 60ml og 30ml. 

På bildet ser du størrelsesforskjell på glasskrukke og plastikkrukke med samme innhold og mengde. Glasskrukkene er litt høyere på grunn av tykkelsen på glasset.


Noen ganger går min leverandør tom for plastikkrukker i riktig størrelse, og da bestiller jeg glasskrukker istedet. Jeg foretrekker faktisk å ha mine produkt i plastikkinpakking, fordi dette har mindre sjanse å gå i stykker under transport. Selv om den norske posten stort sett er svært dyktige og jeg sjelden har problemer med dem, så kan uhell likevel skje, spesielt dersom en transporterer ting i glass.


Alt av emballasje jeg bruker er i resirkulerte materialer, og du kan også få resirkulasjonsrabatt dersom du sender brukt emballasje tilbake til meg.



  • For allergikere og personer med svært sensitiv hud


Her følger instruks om hvordan å utføre en enkel allergitest av produktet før du tar det i bruk. Jeg anbefaler å utføre denne testen før du starter vanlig bruk av produktet, spesielt dersom du tidligere har opplevd å få reaksjoner av andre produkter.


Dette gjelder spesielt personer som kan reagere på pelsdyr eller bjørkepollen (kryssreaksjoner kan oppstå med for eksempel aloe vera, lanolin, eller kamille, ved ulike typer allergier).





  • Smør på et lite område


Smør produktet (olje, salve, eller lignende) på et lite område av huden, for eksempel i vekket på armen / innsiden av albuen eller på innsiden av håndleddet. Disse områdene brukes normalt ved allergitester fordi det er lettere å identifisere området og huden der er litt tynnere og vil altså reagere fortere dersom en har allergier.




  • Vent 24 timer


Vent i minimum 24 timer for å avgjøre om det blir en allergisk reaksjon. Dersom du opplever rødme, kløe, eller irritasjon i området, avbryt umiddelbart bruk, vask området med vann og såpe, bruk dine allergimedisiner, og ta kontakt med lege dersom alvorligere komplikasjoner oppstår. 


Dersom du ikke opplever noen allergiske reaksjoner innen 24 - 48 timer, kan du trygt fortsette normal bruk av produktet.



Her er armen min etter å ha blitt smurt med Aloe Vera krem. Jeg reagerer ikke på denne kremen og kan altså bruke den normalt.

Salgsvilkår og generell info



Dette nettstedet eies og driftes av enkeltpersonforetaket Katrinas Urtehage, Katrina Tapio, 932297973. Juridisk ansvarlig person er Katrina Tapio. Alle henvendelser tas mot på post@katrinasurtehage.no.


Betaling aksepteres via Vipps, Klarna, Paypal, Google Pay, Apple Pay, og Stripe. Normale vilkår for disse tjenestene gjelder, se mer info på hvert enkelt tjeneste sine sider.

Produktet leveres med Posten/Bring, og bør komme frem innen 2-5 virkedager i enlighet med Posten sine vanlige vilkår. Dersom varene du har bestilt ikke er kommet frem innen to uker, kan du ha rett på refusjon, dersom ikke forsinkelsen kan forklares av spesielle forhold, som for eksempel at Posten / Bring har hatt ferie eller stor pågang grunnet sesongen (dette gjelder spesielt rundt jul og nyttår).


Garantert holdbarhet på produktet er 6 måneder fra datomerkningen / batchnummer (produksjonsdato). Forventet holdbarhet er opp til 12 måneder etter at produktet er åpnet. Naturlige håndlagede salver og såper kan ofte holde enda lenger enn dette. Forbehold tas om at produktet bør oppbevares kjølig og tørrt.


Retur og refusjon kan godkjennes innen 30 dager, dersom feil vare er sendt, eller dersom produktet har åpenbare feil som mugg, råte, ødelagt emballasje, etc. Håndlagede produkt har ofte naturlige variasjoner uten at det er feil på varen, dette kan inkludere farge, fasong, duft, og mer. Fristen anses overholdt dersom melding om retur er mottatt innen fristen, du kan melde fra på post@katrinasurtehage.no eller bruke kontaktskjemaet. Retur godkjennes ikke dersom produktet er åpnet, prøvd, eller brukt.

Inkluder gjerne bilde og beskrivelse av problemet da du melder fra om retur.


Normal angrefrist på 14 dager gjelder, dersom ikke produktet er tatt i bruk. Fristen anses overholdt dersom melding om retur er mottatt innen fristen, du kan melde fra på post@katrinasurtehage.no eller bruke kontaktskjemaet. Retur godkjennes ikke dersom produktet er åpnet, prøvd, eller brukt.


Retur av tom emballasje gir rett på rabattkupong dersom emballasjen er hel, ren, og brukbar. Verdi på kupongen bestemmes ved godkjenning. Dette kan være et fast beløp eller en prosentrabatt. Se mer info på siden Resirkulasjonsrabatt.


Dersom du har spørsmål eller klager, ønsker refusjon eller å returnere et produkt, vennligst ta kontakt på post@katrinasurtehage.no eller bruk kontaktskjemaet.


Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10 på Forbrukertilsynet sine sider. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.


Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Andre vanlige spørsmål


- om mine produkter, nettstedet, om meg, foretaket, og mer

  • Hvor er butikken din?


Akkurat nå er Katrinas Urtehage kun nettbutikk, men jeg deltar ibland på messe eller marked, for eksempel i Klæbu.


Jeg dyrker urtene og lager produktene mine på min hjemadresse i Sjetnemarka, Trøndelag. Dette er egentlig min utleier sin hage, men hu har vært supersnill og lar meg dyrke så mye "ugress" jeg vil i rabattene hennes. 


Butikklokaler er ekstremt dyre, og antagelig ikke noe jeg vil velge å investere i.


Etter hvert, når jeg har spart ihop nok penger, vil jeg kjøpe meg et gammelt småbruk og restaurere dette, og da vil jeg ha en liten gårdsbutikk med produktene mine.



  • Hvem har laget produktene dine?


Jeg lager alle mine salver, oljer, såper og lignende helt selv, for hånd, på kjøkkenet mitt.


Jeg bruker stort sett råvarer og emballasje fra norske Aromateket, når jeg ikke kan produsere dette selv.


Eksempelvis dyrker jeg min egen lavendel, kamille, ringblomster, og Aloe Vera, men kokosolje er vanskelig å fremstille i en hage i Trøndelag...



  • Jeg synes at dette er ganske dyrt...


Det er stor forskjell på naturlig håndlaget kosmetikk og de "vanlige" produktene i dagligvaren.


Siden jeg sjøl lager dette med råvarer av høy kvalitet, stort sett bare økologiske og fairtrade råvarer eller fra urter jeg dyrker selv med bærekraftige metoder, så er det langt mye mer tid og omsorg lagt inn i min produksjon enn masseproduserte fabrikksprodukter.


Dersom du ser på andre tilsvarende produsenter, for eksempel Vossabia, Magika Natursalver, Ærlig by Walle, eller Symre Hudkrem, så er jeg ikke dyr i det hele tatt, snarest det motsatte. Dette er fordi produksjonen min er mindre og fordi jeg ikke har noen ansatte.



  • Produktet er sluttsolgt!


Ibland får jeg langt flere bestillinger enn forventet og kan da gå tom for et produkt før jeg rekker å lage ferdig nye. 


Det kan ta noen uker å lage nye produkt siden urtene må trekke inn i oljen ordentlig først, og mange av såpene mine må også kurere en stund før de er klare å brukes.


Jeg kan bare beklage ventetiden, og jeg gjør mitt beste å starte å lage nye produkt når jeg ser at det begynner å gå tomt i hyllene.


Siden jeg lager alt sjøl for hånd og ikke eier fabrikk er det sjeldent at jeg klarer å lage fler enn 30 salver / såper av gangen, så derfor er det fullt mulig å gå tom ibland.

  • Kan jeg komme på besøk?


Jeg tar kun mot besøk etter avtale siden dette er hjemadressen min.


Dersom du vil bestille et produkt og hente det på plass etter avtale, så kan du bruke rabattkode HENTING i kassen på dette nettstedet.


På plass hjemme hos meg eller når jeg er med på marked kan du betale med Vipps, kontant eller på kortmaskinen min.



  • Når kan jeg ringe deg?


Jeg foretrekker å bli kontaktet på epost eller tekstmelding, siden jeg ofte er opptatt på fastjobben min, i skolen, eller med noen av mine kurs, foredrag, eller andre prosjekter.


Dersom du ønsker å snakke med meg på telefon så kan vi gjerne avtale et tidspunkt for dette på forhånd.



  • Hvor mange ansatte har du?


Katrinas Urtehage er enkeltpersonforetaket mitt. Jeg har hverken kundeservicesenter eller ansatte og driver dette helt selv.


"Hele greia" startet som en hobby eller spesialinteresse, delvis fordi jeg selv slet med hudproblemer og ønsket et bedre alternativ.



  • Hvem har designet ditt nettsted, logoen din, etikettene, emballasjen, etc?


Det er jeg som har gjort alt du ser her.


Jeg har ikke noe hjelp av hverken webdesignere, fotografer, grafiske designere eller social media managers.


Jeg er svært glad i å gjøre ting selv og foretrekker å ha det sånn.


Jeg har tidligere gått et flertall utdanninger innen kunst, grafisk design og media, blandt annet på Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland, og på Universitetet Novia i Jakobstad, Finland, men valgt å ikke arbeide i bransjen siden arbeidsmiljøet og tempoen ikke ser ut til å passe meg, og fordi jeg ikke liker å bli fortalt av andre hvordan jeg skal gjøre ting.

  • Er du registrert og godkjent?


Jeg er selvfølgelig registrert hos både mattilsynet og CPNP. Produktene mine er selvfølgelig også blitt testet og godkjent i henhold til EU-reglene. Les mer om kravene til godkjenning hos Mattilsynet.



  • Frakt og levering?


Frakt koster bare så mye som det koster for meg å sende en pakke. Se posten.no for å se hvor mye det koster å sende en pakke.


For meg påbeløper kostnader for emballasje og lignende. Normal frakt i Norge blir altså rundt 75 - 250 NOK, avhengig av hvor mye pakken veier.


Jeg bruker vanlige Posten / Bring fordi dette er det nermeste og enkleste for meg.


Produktene sendes i boblekonvolutt eller pappeske med vanlig postgang og dette skal normalt sett ta mellom 2 - 5 virkedager.



  • Kan jeg få rabatt?


Dersom du er pensjonist, ufør, eller student har du mulighet å få tilsendt en egen rabattkode på epost. Se mer info på siden Pensjonistrabatt.


Dersom du sender tilbake brukt emballasje til meg kan du også få en egen rabattkode. Se mer info på siden Resirkulasjonsrabatt.



  • Hvordan lager du dine salver og såper?


Jeg lager produktene mine med tradisjonelle metoder fra naturlige råvarer som for eksempel bivoks, kokosolje, olivenolje, lavendelblomster, og lignende. Se for eksempel her hvordan jeg lager min Aloe Vera krem fra egen plante.


Såpene lager jeg av fett og lut på gammeldags måte. Jeg bruker ofte oppskriftene til finske Tellervo, en svært dyktig såpemaker.


Jeg deler ibland oppskrifter og annet på min blogg, facebook, eller andre sosiale media. Jeg har også skrevet en bok om naturmedisin, hvor jeg også har flere oppskrifter på naturlig hudpleie.

Lurer du på noe?

Dersom du ikke fant svaret ditt her,

fyll gjerne ut dette kontaktskjemaet

så svarer jeg så snart jeg kan.